Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Att kopiera ett original … - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Att kopiera ett original eller skapa en originell kopia? Om unga betaläsare och föreställningar om originalitet

Kapitel i bok
Författare Camilla Brudin Borg
Christina Olin-Scheller
Publicerad i Mångfaldens möjligheter: Litteratur och språkdidaktik i Norden / i redaktion av Peter Andersson, Per Holmberg, Anna Lyngfelt, Anna Nordenstam & Olle Widhe
Sidor 55-71
ISBN 9789187850561
Förlag Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning&Nordiska nätverket för modersmålsdidaktik
Förlagsort Göteborg
Publiceringsår 2014
Publicerad vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
Sidor 55-71
Språk sv
Länkar www.kau.se/sites/default/files/Doku...
Ämnesord nätkulturer, fanfiction, manga, Sailor Moon, betaläsare, imitation, kopiera, informellt lärlingskap, plagiat, originalitet,
Ämneskategorier Språk och litteratur

Sammanfattning

Artikeln undersöker föreställningar om imitation och originalitet hos ett antal sk. ”beta-läsare", vilka erbjuder sig att hjälpa andra fanfictionskribenter att förbättra sina berättelser om den japanska mangan Sailor Moon. Syftet med artikeln är att undersöka hur gränsdragningen mellan original och kopia ser ut i intervjumaterialet. Hypotesen är att de föreställningar om utveckling som kan avläsas via nätgemenskaperna i fankulturen och på fanfiction-sajter har stora likheter med de föreställningar om utveckling och kunskap som man kan finna i den japanska seriekulturen. Då skapandet av fanfiction på internet förmodligen har andra funktioner än att skapa ett unikt och individuellt uttryck söker man inte originalitet och individualitet i den romantiska meningen. Man förhåller sig inom fanfictionskrivande närmare de västerländska förromantiska – eller asiatiska – lärstrukturerna med viktiga inslag av ”imitatio” och lärlingskap. Vi menar att en djupare förståelse för den specifika kompetens som utvecklats av ”imitatio" i fandoms och fanfictionskrifter också kan ge nya perspektiv på lärande i formella miljöer – perspektiv som är nödvändiga att anlägga för att kunna möta och värdera internetkulturernas samtida uttryck som tydligt visar upp andra sätt att uppfatta kunskap och identitet.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?