Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Skolbaserad gymnasial lär… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Skolbaserad gymnasial lärlingsutbildning . Delanalys av hur utbildningsformen formuleras och kontextualiseras i samtida policy och styrdokument. NORDYRK Juni 2013

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Ingela Andersson
Publicerad i NORDYRK Juni 2013 Karlstads Universitet
Publiceringsår 2013
Publicerad vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Språk sv
Ämnesord Gymnasial yrkesutbildning, skolbaserad lärlingsutbildning, innehållsanalys,
Ämneskategorier Utbildningsvetenskap, Pedagogiskt arbete

Sammanfattning

2011 införs lärlingsutbildning i den sammanhållna svenska gymnasieskolan som en av två vägar till en yrkesexamen. Traditionellt har gymnasial yrkesförberedande utbildning varit i huvudsak skolförlagd, vilket innebär att vi inte har några långtgående traditioner av arbetsplatsförlagd utbildning i gymnasieskolans regi. Mitt forskningsintresse handlar om hur lärlingsutbildningen tar form i policy och styrdokument, i skolans organisation och i genomförandets praktiker – i mötet mellan skolan och arbetslivet. I detta papper presenteras datakonstruktion och en delanalys av hur lärlingsutbildningen formuleras och kontextualiseras i samtida policy- och styrdokument. Analysen är en innehållsanalys i två steg (Krippendorf 2004; Graneheim och Lundman 2004). I ett försök att visa hur jag gått tillväga med analysen lyfter jag fram två teman där lärlingsutbildningen kontextualiseras i texterna och där den förhandlas i dialogen inom textkedjan. Jag har ännu inte lagt ett teoretiskt perspektiv på dessa data, vilket betyder att resultaten är på en beskrivande nivå nära texten. Resultatet visar att lärlingsutbildningen i dessa policysammanhang formuleras och kontextualiseras som grundläggande yrkesutbildning i gymnasieskolans regi, vilken till minst hälften förläggs i arbetslivet. I spänningsfältet där utbildningens innehåll och form förhandlas visar delanalysen att utbildningen är under utformning i det politiska sammanhanget, som en av två vägar till en gymnasial yrkesexamen. En sammanfattande slutsats är att den svenska lärlingsutbildningen som är under utformning i de politiska sammanhangen är komplex då den inte har befästa traditioner att bygga på, vilket sannolikt också påverkar hur utbildningen tar form i olika skolors verksamheter i förhållande till lokala förutsättningar och behov.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?