Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

A Social-Psychological Pe… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

A Social-Psychological Perspective on Herding in Stock Markets

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Maria Andersson
Martin Hedesström
Tommy Gärling
Publicerad i The Journal of Behavioral Finance
Volym 15
Nummer/häfte 3
Sidor 226-234
ISSN 1542-7560
Publiceringsår 2014
Publicerad vid Psykologiska institutionen
Centrum för finans
Sidor 226-234
Språk en
Ämnesord Herding, social influence, prediction, stock price
Ämneskategorier Tillämpad psykologi, Nationalekonomi

Sammanfattning

A social-psychological perspective conceives of herding in stock markets as informative social influence resulting from heuristic or systematic information processing. In three laboratory experiments employing undergraduates we apply this perspective to investigate factors that prevent herd influence that would lead to inaccurate predictions of stock prices. In Experiment 1 we show that an economic reward for making the same predictions as the herd increases the influence of a majority but not the influence of a minority, and that an individual economic reward for making accurate predictions reduces the influence of the majority. In Experiment 2 we show a reduced influence of a majority herd’s inaccurate predictions when requiring assessments of the accuracy of the majority herd´s predictions as compared to requiring judgments of their consistency. Experiment 3 shows that a lower volatility of stock prices reduces the influence of a majority herd´s inaccurate predictions

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?