Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Politiska annonser… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Politiska annonser

Bok
Författare Bengt Johansson
Tomas Andersson Odén
ISBN 978-91-86523-78-7
Förlag Nordicom
Förlagsort Göteborg
Publiceringsår 2014
Publicerad vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG)
Språk sv
Ämnesord valrörelser, politiska annonser, valaonnonser
Ämneskategorier Statsvetenskap, Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning

Boken är en analys av valannonseringen inför riksdagsval under 1900-talet (1908–2006) i den svenska dagspressen. Ett hittills föga uppmärksammat område inom pressforskningen, relationerna mellan partier, dagspressen och valannonserna, blir i denna skrift allsidigt belyst. Författarna anlägger flera vetenskapliga perspektiv på sitt ämne. Ett sådant utgörs av den statsvetenskapliga forskningen om svenska valrörelser, ett annat gäller företagsekonomisk forskning om företags reklambeslut och om konkurrensen på tidningsmarknaden, ett tredje är opinionsforskning om allmänhetens inställning till valpropaganda. Som presshistorisk grund för studien ligger band III-IV av översiktsverket Den svenska pressens historia. Sammantaget leder detta till en välkommen genomgång av den politiska annonseringens framväxt, omfattning och inriktning insatt i sitt samhälleliga och vetenskapliga sammanhang. En rad välkända begrepp används vid innehållsanalyserna av valannonserna och det genererar nya insikter om partipress, stödannonsering, gratisannonser, annonsvägran och försvagad partipresskoppling. Genom att ordna materialet i naturliga experiment blir slutsatserna av analyserna övertygande. Med sin metod kan författarna klargöra marknadsförhållandenas inflytande på valannonseringen tydligare än tidigare. Med avstamp i äldre konkurrensteorier, såsom upplagespiralen och täckningsgradsteorin, lanserar Bengt Johansson och Tomas Odén i boken en ny, som de kallar neutralitetsspiralen.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?