Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Koreografi, komplexitet o… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Koreografi, komplexitet och kritisk rörlighet. En undersökning av barndomens närvaro i dansteaterverket Kung Oidipus

Artikel i övriga tidskrifter
Författare Astrid von Rosen
Publicerad i Arche: Psykoanalys, humaniora, arkitektur
Nummer/häfte 46-47
Sidor 101-114
ISSN 2000-7817
Publiceringsår 2014
Publicerad vid Institutionen för kulturvetenskaper
Sidor 101-114
Språk sv
Ämnesord Scenografi, affekt, Lacan, barndom, Per Magnus Johansson, kinestetisk empati, Kung Oidipus, dansteater, Kajsa Giertz, performativt tillägg
Ämneskategorier Annan humaniora

Sammanfattning

Sammanfattning hämtad från Per Magnus Johanssons inledning i Arche, nr 46-47, 2014, s. 7: Astrid von Rosens essä "Koreografi, komplexitet och kritisk rörlighet" hämtar sin upprinnelse i hennes möte med Kajsa Giertz dansteaterföreställning Kung Oidipus, som spelades hösten 2011 på Malmö stadsteater. Texten i föreställningen bygger på Jon Fosses bearbetning av Sofokles tragedi med samma namn. I essäns anslag talar von Rosen om att "tänka med fötterna". Kroppens kännbara närvaro blir ett viktigt tema i hennes sökande efter "barnets närvaro" i det den vuxne möter. von Rosen hävdar att denna aspekt är tydligt framträdande i Giertz uppsättning. Om von Rosen å ena sidan vandrar nära sina egna intryck och upplevelser i essän så vill hon å andra sidan vidga upplevelsen så att den utgör ett "performativt tillägg". Med andra ord inlemmas essän i ett modernt konstvetenskapligt undersökningssammanhang och växer ut till ett illustrativt exempel på hur ett konstnärligt forskningsarbete som söker stöd i flera vetenskapliga discipliner närmar sig sitt studieobjekt och redovisar resultat. Effekten blir dynamisk, som en motsvarighet till von Rosens utgångspunkt: "att just osäkerhetens och tillblivelsens gränsland är viktiga platser att verka i och genom; något till synes stabilt och fastlåst kan sättas i rörelse och förändras". Och hon vill se förändring när det gäller den plats forskningen om dans har i vetenskapssamhället.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?