Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Sociala medier avgör inte… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Sociala medier avgör inte supervalåret

Artikel i dagstidning
Författare Marie Grusell
Lennart Hast
Publicerad i Svenska Dagbladet
Nummer/häfte 0505
Sidor 1
ISSN 1101-2412
Publiceringsår 2014
Publicerad vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG)
Företagsekonomiska institutionen, Marknadsföring
Sidor 1
Språk sv
Länkar www.svd.se/opinion/brannpunkt/socia...
Ämnesord Sociala medier, politisk kommunikation, val 2014
Ämneskategorier Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning

Med val till både EU och riksdagen kommer vi mötas av politiska budskap överallt; affischer, tv-reklam, valstugor och partiledardebatter etc. Redan nu utropas sociala medier som den vinnande kommunikationskanalen i årets valrörelse. Genom mediernas rapportering får vi uppfattningen om att sociala medier har stor relevans. Detta visas genom återkommande rapporter om partiers framgångar på sociala medier. Även partierna själva knyter stora förhoppningar till sociala medier som kommunikationskanal. Ett exempel på detta var att Socialdemokraterna via Facebook bjöd in till deltagande i Sveriges första digitala förstamaj-tåg. Men kommer verkligen sociala medier att bli årets valvinnare? Vi ställer oss tveksamma. Väljarna tycks vara lika ointresserade av politik som vanligt. Sociala medier kommer inte ändra på det.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?