Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Omställningskompetens i d… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Omställningskompetens i detaljhandeln - Företagens erfarenheter av uppsägningar

Rapport
Författare Rebecka Arman
Ola Bergström
Förlag University of Gothenburg
Förlagsort Göteborg
Publiceringsår 2014
Publicerad vid Centre for Retailing
Företagsekonomiska institutionen, Management & Organisation
Centrum för global HRM
Språk en
Länkar hdl.handle.net/2077/35535
Ämnesord detaljhandeln, förändringsledarskap, omställning, omställningsstöd, retail, re-structuring, uppsägningar
Ämneskategorier Företagsekonomi

Sammanfattning

Denna studies övergripande syfte är att bidra med ökad kunskap om konsekvenserna av strukturomvandling inom detaljhandeln, när det gäller uppsägningar och omställningsar-bete. Rapporten återger resultaten av en första delstudie som beskriver och analyserar varför och hur företag i detaljhandeln genomför uppsägningar. För att undersöka omställningsarbetet har vi genomfört intervjuer i ett urval av 15 företag inom detaljhandeln som genomgått förändringar och sagt upp personal. Resultaten av analysen beskrivs i tre olika grupper beroende på företagens storlek. Studien visar att ju större företag och ju mer komplex organisation, desto mer utförlig och komplicerad motivering gavs till upp-sägningarna. Med ökad storlek kom ökad specialisering av omställningsarbetet inom företagen och även ökad distans till konsekvenserna för de enskilda anställda.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?