Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Child-Robot Interaction: … - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Child-Robot Interaction: Social Bonding, Learning and Ethics

Paper i proceeding
Författare Wolmet Barendregt
Ana Paiva
Arvid Kappas
Asimina Vasalou
Carl Heath
Sofia Serholt
Christina Basedow
Alves Oliveira Patrícia
Publicerad i Workshop proceedings of Interaction Design and Children Conference IDC´14
ISBN 978-1-4503-2272-0
Förlag Association for Computing Machinery (ACM)
Publiceringsår 2014
Publicerad vid Linnécentret for forskning om lärande (LinCS)
Institutionen för tillämpad informationsteknologi (GU)
Språk en
Länkar dl.acm.org/citation.cfm?id=2593968
Ämnesord Robots, children, bonding, learning, ethics
Ämneskategorier Etik, Lärande, Datorseende och robotik (autonoma system), Människa-datorinteraktion (interaktionsdesign)

Sammanfattning

This workshop aims to exchange experiences with issues surrounding Child-Robot Interaction. More specifically, the main aims are to discuss how social bonding between children and robots can be evaluated, how robots can be used to aid children in their learning process, but also what ethical issues arise when children learn from and bond with a robot. Another aim is to discuss how teachers’ and caretakers’ perspectives on children’s use of robots should be taken into account when designing and evaluating robots for children.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?