Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Grades–for Better or Wors… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Grades–for Better or Worse? The Interplay of School Performance and Subjective Well-Being Among Boys and Girls

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Erica Nordlander
Helena Olofsdotter Stensöta
Publicerad i Child Indicators Research
Volym 7
Nummer/häfte 4
Sidor 861-879
ISSN 1874-897X
Publiceringsår 2014
Publicerad vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
Statsvetenskapliga institutionen
Sidor 861-879
Språk en
Länkar dx.doi.org/10.1007/s12187-014-9233-...
Ämneskategorier Sociologi, Statsvetenskap

Sammanfattning

We examine adolescents’ subjective well-being and investigate how it is related to school performance, gender and class origin. We hypothesize that school performance as indicated by school grades, is associated to subjective well-being in a gendered and class-dependent way. Two well-being dimensions are examined: “general subjective well-being” and “lack of psychosomatic symptoms.” We use a unique dataset combining survey data on subjective well-being with individual-level registry data on school achievement (school grades) among secondary school children in Sweden, in their lower teens, 12–16 years of age. Our results reveal a positive association between school grades and “general subjective well-being” – for both boys and girls. The conclusions on “lack of psychosomatic symptoms” show no association with grades for boys, while for girls this association is related to class origin. The findings emphasize the importance of taking gender into account when studying the association between subjective well-being and class origin among young people.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?