Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Nyblivna lärares upplevda… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nyblivna lärares upplevda kapacitet i arbetet med eleverna – varifrån kommer den?

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Rolf Lander
Publicerad i Pedagogisk forskning i Sverige
Volym 18
Nummer/häfte 3-4
Sidor 216-237
ISSN 1401-6788
Publiceringsår 2013
Publicerad vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Sidor 216-237
Språk sv
Ämnesord kapacitetsupplevelse, lärares självvärdering, strukturell ekvationsmodellering longitudinell enkätstudie
Ämneskategorier Utbildningsvetenskap

Sammanfattning

Grundutbildningen har efter ett par – tre år i yrket en påtaglig effekt på lärares kapacitetsupplevelse för det nära arbetet med eleverna. Erfarenheterna i organiseringen av arbetet har också betydande sådana effekter. Viktigt är att få förståelse för elevhälsoarbetet inklusive specialundervisningen och att ha ett nära kritiskt samarbete med kollegor. Lärarens kompetensutveckling har, även om den är relevant för arbetet med eleverna, en blygsam inverkan på lärarens kapacitets upplevelse i klassrummet, däremot är den ganska bra för den kapacitet man känner för praktiskt forsknings- och utvecklingsarbete, som i sin tur har en viss betydelse för kapacitetsupplevelsen. Ledningens stöd för utveckling är också mera indirekt än direkt. Detta framgår av en longitudinell enkätundersökning med lärare huvudsakligen utbildade vid Göteborgs universitet 2001-2004.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?