Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Stereotyper och brytare -… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Stereotyper och brytare - Hur föreställningar kring genus, klass och etnicitet utmanas och reproduceras i yrkesbeskrivande film

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Anna Hedenus
Publicerad i g12, 28-30:e november 2012, Göteborg
Publiceringsår 2012
Publicerad vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
Språk sv
Ämneskategorier Sociologi

Sammanfattning

Trots en politisk strävan att göra den könsmässigt stratifierade svenska arbetsmarknaden mer jämställd tenderar kvinnor och män att fortsätta att välja skilda utbildningar och yrken. I detta sammanhang har yrkesvägledning lyfts fram som ett potentiellt verktyg för att förändra befintliga yrkesvalsmönster. Avgörande för utfallet av vägledningen är således att yrkesbeskrivande material inte reproducerar stereotypa föreställningar om yrken och dess utövare, eller framställer yrken som svår- eller otillgängliga för individer tillhörande vissa sociala kategorier. Genom att analysera det yrkesbeskrivande filmmaterial som ligger på Arbetsförmedlingens hemsida belyses hur yrken och yrkesutövare representeras och skildras i relation till genus, men också till klass och status, ålder och etnicitet. Bland de 182 filmerna i materialet förekommer kvinnliga och manliga yrkesutövare i ungefär lika stor utsträckning. Majoriteten av de yrken – där det förekommer en könsdominans – skildras dock med den ”typiska” representanten och reproducerar på så sätt könsmärkta föreställningar. Dessutom ges män en mer genuskonservativ position än kvinnor genom att de i högre grad får representera mansdominerade yrken och i mindre grad syns som företrädare för kvinnodominerade yrken. Vidare kan noteras att majoriteten av de mycket få yrkesrepresentanter som bryter mot den helvita svenska normen i materialet återfinns i skildringar där deras kön överensstämmer med könsdominansen inom yrket. En närmare kvalitativ analys av 41 filmer lyfter också fram på vilka sätt som filmen som form – och olika filmtekniska grepp – bidrar till att reproducera eller utmana föreställningar kring utövare av olika yrken. Denna analys visar hur användningen av ljud och bild, filmernas narrativ samt användningen av sociala markörer bidrar till i vilken mån presentationen av yrket reproducerar stereotyper eller ger utrymme för brytare.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?