Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Minne och kognition… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Minne och kognition

Kapitel i bok
Författare Carl Martin Allwood
Helge Malmgren
Publicerad i Kognitionsvetenskap
Sidor 159-173
ISBN 9789144051666
Förlag Studentlitteratur
Förlagsort Lund
Publiceringsår 2012
Publicerad vid Psykologiska institutionen
Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
Sidor 159-173
Språk sv
Ämnesord minnet, Korttidsminne, långtidsminne, minnescykeln, inlärning
Ämneskategorier Psykologi

Sammanfattning

I detta kapitel beskrev vi först några klassiska, filosofiska minnesteorier. Därefter gick vi igenom forskning om olika former av minne hos djur. Klassisk betingning enligt Pavlov och instrumentell (operant) betingning enligt Thorndike och Skinner beskrevs, och Hebbs princip introducerades. Skillnaden mellan icke-associativt och associativt minne diskuterades kort. Kapitlet beskrev även olika aspekter av människans minne. Bland annat behandlades distinktionerna mellan explicit (medveten kontroll möjlig) och implicit (omedvetet reglerade minnesprocesser) minne och mellan prospektivt (handlar om framtiden) och retrospektivt (gäller det förflutna) minne. Därefter beskrevs korttidsminnet (håller en begränsad mängd information relativt lättillgänglig under en kortare stund) och arbetsminnet (inre struktur i korttidsminnet), för att sedan diskutera långtidsminnet (kan lagra information lång tid). Långtidsminnes struktur beskrevs i termer av den semantiska nätverksmodellen samt semantiskt (minne för sakförhållanden), episodiskt (upplevelseminne) och procedurellt (färdighetsminne) minne Långtidsminnets processer beskrevs bl. a i termer av minnescykeln som består av inkodning, lagring och framtagning (igenkänning eller återgivning). I detta sammanhang beskrevs också Tulving och Thomsons princip om specifik inkodning som betonar att likhet mellan inkodnings- och framtagningskontexten underlättar minnesaktivering. Kapitlet avslutades med en presentation av Jenkins minnesmodell som tar ett övergripande systemperspektiv på minnet.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?