Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Unga om reklam… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Unga om reklam

Rapport
Författare Marie Grusell
ISBN 978-91-86694-82-1
Förlag DENICOM
Förlagsort Sundsvall
Publiceringsår 2012
Publicerad vid
Språk en
Ämnesord reklam, publik, unga, medier
Ämneskategorier Övrig annan samhällsvetenskap

Sammanfattning

För unga är olika former av reklam en självklar del av vardagen. Intressant att notera är att vad som uppfattas som reklam i sig är öppet. Allt från traditionell reklam till ”nya” reklamformer som produktplacering, telefonförsäljare och gerillareklam bedöms som reklam. Förhållande till reklam kan dock beskrivas som kluvet. Reklam är generellt förknippat med negativa konnotationer. Men beroende på i vilken roll vi möter reklamen; som konsumenter, användare och utövare (reklambärare) varierar vår syn på reklam. I rollen som konsument kan reklam uppskattas eftersom den ger information om tillgängliga produkter. I rollen som medieanvändare kan reklam uppfattas som störande då den stör i en medieaktivitet. Våra förväntningar på reklam beror alltså på i vilket sammanhang och i vilka roller vi möter den. När reklam kopplas till våra personliga intressen övergår den från att vara reklam, till att bli information som vi vill ta del av. Medier och reklam är idag väl förankrade i vardagen och förmedlar en mängd information. Att den i olika former påverkar oss är inte överraskande. Bland studiens respondenter finns en bild av att reklam har såväl en indirekt som en direkt påverkan på oss. Att erkänna påverkan är något som i vissa fall kan upplevas som positivt (t.ex. påverkas av ”bra” reklam), men generellt är förknippat med negativa känslor. Trots detta lyfter respondenterna fram reklamens kraft att påverka, både på dem själva och på andra.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?