Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

”Kan Gud tala japanska- ö… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

”Kan Gud tala japanska- översättning av kristna begrepp i den första japanska läseboken”

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Martin Nordeborg
Publicerad i Chaos
Volym 52
Sidor 7-20
ISSN 1901-9106
Publiceringsår 2011
Publicerad vid Institutionen för språk och litteraturer
Sidor 7-20
Språk sv
Ämnesord religion, översättning, Japan, utbildning.
Ämneskategorier Språkstudier, Religionsvetenskap

Sammanfattning

Monotheism, believing in one supreme God, was one of the greatest stumbling blocks when American missionaries in the late 19th century struggled with the translation of the Bible into Japanese. In a country, where religion was characterized by pragmatism, syncretism and a myriad of gods believing in an all-mighty God was not obvious. Japan had, with some exceptions, been secluded from the outside world for over two hundred years and was opened, assisted by American gunboats, in 1853. At the same time as the first steps were taken in translating the Christian belief into Japanese, the newly established Ministry of Education chose an American, highly Christian-tainted, primer as a model for the first Japanese primary school reader, Shôgaku tokuhon(1873). The aim of this article is to clarify the nature and significance of the discrepancies between the American original and the Japanese translation. The construction of the “good child” in the first Japanese primary school reader highlights the general adaption of culture in the early Meiji period. The Christian moral of Willson Reader was “Japanized” by adding a high dosis of Confucianism, as well as the use of text strategies and illustrations. Furthermore, the two versions of the hitherto largely neglected schoolbook points at the wavering education policies moving from Shinto ideology to a more Confucian or secular standpoint.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?