Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Elevers tankar om slöjd… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Elevers tankar om slöjd

Kapitel i bok
Författare Marléne Johansson
Peter Hasselskog
Publicerad i Hushållsvetenskap & Co (MHM-rapport 39)
Sidor 147-159
ISBN 978-91-976784-1-4
Förlag Göteborg University
Förlagsort Göteborg
Publiceringsår 2007
Publicerad vid Institutionen för mat, hälsa och miljö
Sidor 147-159
Språk sv
Länkar www.mhm.gu.se/Forskning/Publikation...
Ämnesord Hushållsvetenskap, slöjd, elevers tankar om slöjd
Ämneskategorier Hushålls- och kostvetenskap, Tvärvetenskapliga studier

Sammanfattning

Slöjd är ett obligatoriskt ämne för alla barn och ungdomar i den svenska folk- och grundskolan sedan 1955. Alla ungdomar och vuxna som gått i svensk skola har haft slöjd! Alla dessa personer har erfarenheter och uppfattningar om slöjdämnet. Samtidigt är det pedagogiska slöjdområdet sparsamt utforskat. Det innebär att de flesta baserar sin uppfattning om slöjdämnet på både egna och kollektiva tolkningar. De personliga erfarenheterna varierar rimligen beroende på var och när man haft sin skolslöjd. Genom Skolverkets nationella utvärdering av grundskolan och slöjdämnet, NU-03, finns ett unikt empiriskt material, insamlat i skolår 9 under våren 2003, som ger en uppfattning om ”Elevers tankar om slöjd” idag. Elever har förmodligen varken den historiska eller läroplansförankrade begreppsförståelsen av vad slöjdämnet skall eller bör stå för. I utvärderingens öppna frågor har eleverna med egna ord beskrivit sina tankar om slöjd, dessa tankar, som elevcitat, står istället i centrum i detta kapitel.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?