Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Dokumentation och utvärde… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Dokumentation och utvärdering som styrmedel

Kapitel i bok
Författare Ann-Charlotte Lindgren
Gun-Britt Wärvik
Publicerad i I. N. Pramling & I. Pramling Samuelsson (red.). Förskollärares egen forskning
ISBN 9789144140599
Förlag Studentlitteratur
Förlagsort Lund
Publiceringsår 2020
Publicerad vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Språk sv
Ämnesord Förskolan, dokumentation, förskollärares arbete, kvalitetsarbete
Ämneskategorier Pedagogik

Sammanfattning

Forskningen som ligger till grund för kapitlet är genomförd inom ramen för en licentiatavhandling (Lindgren, 2019). Kapitlet belyser arbetet med dokumentation och analys av 1-3 åringars lärande, i relation till utvärdering av förskolans kvalitet. Med utgångspunkt i en kulturhistorisk verksamhetsteoretisk analys (Engeström, 1987/2014) synliggörs hur såväl arbetet med att utveckla det enskilda barnets lärande som arbetet med resultatstyrningen får fäste genom dokumentationen och påverkar vad förskolans arbetslag försöker förverkliga genom dokumentationen. Arbetslagen ses emellertid inte som passiva mottagare av yttre omständigheter utan dess medlemmar har ett eget agentskap med grund i förskolans kulturhistoriska traditioner. Dokumentation framstår därigenom som ett motsägelsefullt uppdrag, inbäddat i olika kulturhistoriska traditioner vilket kan kopplas till samhällets skiftande motiv för förskolan.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?