Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Dans som feministisk akti… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Dans som feministisk aktivism

Övrigt
Författare Ami Skånberg Dahlstedt
Publicerad i Vänermuseet Internationella Kvinnodagen
Förlag Vänermuseet, Lidköpings Bibliotek
Förlagsort Lidköping
Publiceringsår 2020
Publicerad vid Högskolan för scen och musik
Språk sv
Länkar https://www.nlt.se/2020/03/08/kvinn...
www.vanermuseet.se/program/internat...
Ämnesord suriashi, japansk dans, gångarter, gående, walking, human gait, the art of walking, Hélène Cixous, kropp, rörelse, disco, könsuttryck
Ämneskategorier Konst, Scenkonst, Litterär gestaltning

Sammanfattning

Text av Per Stern från Nya Lidköpingdtidningen: På plats är också feministiska dansaktivisten Ami Skånberg Dahlstedt. Under sitt föredrag leder hon hela skaran av åhörare ut på gräsmattan bakom museet för att utöva den långsamma gångtekniken suriashi. Hon är doktorand i dans på Roehamptons universitet i England och har under flera år utövat suriashi på olika platser i världen, ensam eller tillsammans med andra. – Suriashi är en viktig komponent i japansk dans. Den kan göras både snabbt och långsamt. Men när jag började gå i suriashi i städer märkte jag att vi mest behöver den långsamma varianten, säger hon. Vilket alla gör på gräsmattan. Och man är aldrig ensam, även om det ser ut så. Ens anmödrar och förfäder finns alltid med en. Aktivistformen suriashi kontrasterar mot den högljudda protesten med näven i luften. – Det är en tyst och långsam form av aktivism, säger Ami Skånberg Dahlstedt.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?