Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

En hållbar förskola– loka… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

En hållbar förskola– lokala och globala framtidsperspektiv

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Jonna Larsson
Ingrid Pramling Samuelsson
Publicerad i Konferens; Forskning Pågår!
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Språk en
Länkar https://uf.gu.se/aktuellt/konferens...
Ämnesord Agenda 2030, utbildning för hållbar utveckling, förskola, förskollärare, lokala och globala hållbarhetsperspektiv
Ämneskategorier Pedagogik

Sammanfattning

Föreläsningen tar sin utgångspunkt i centrala globala dokument samt i praktiknära forskning och ramar in förskolans verksamhet som en tillgång, likväl som en förutsättning, för att kunna bidra till måluppfyllelse kring mål 4 i Agenda 2030. Mål 4 tar fasta på utbildning som en rättighet samt att denna ska vara inkluderade och av god kvalitet, oavsett kön och ålder samt att all utbildning ska innefatta Utbildning för Hållbar Utveckling (UHU). Mål 4 lyfter också fram att förskola för barn är viktigt och pekar ut betydelsen av minst ett år av ’pre-primary education’. Föreläsningen lyfter fram grundläggande aspekter för att forma undervisning som bygger på en integration av ekologisk, social/kulturell och ekonomisk hållbarhet – det för att öka förskollärares kunskaper om hållbarhet samt lokala och globala framtidsperspektiv.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?