Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Vem äger en identitet?- E… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Vem äger en identitet?- En socialantropologisk granskning av livet efter detta utifrån ett genusteoretisk perspektiv

Övrigt
Författare Katarina Jansson Hydén
Publiceringsår 2014
Publicerad vid Högskolan för design och konsthantverk
Språk sv
Ämnesord identitet, genus, grav, död, ägande, kultur, norm, förminskande, antropologi, granskning, makt.
Ämneskategorier Kulturantropologi

Sammanfattning

Vem äger en identitet Tv-serien Fröken Frimans krig (https://www.svtplay.se/froken-frimans-krig) handlade om hur kooperativet Svenska Hem mot alla odds lyckades etablera sig på den svenska handelsmarknaden. De kvinnor som deltog i kampen för kooperativets etablering levde och verkade under den tid då en gift kvinna stod under förmyndarskap av den man hon gift sig med och han var även förmyndare över deras gemensamma barn. Ville kvinnan skilja sig stod hon utan barn, försörjning och hem. Hon hade få eller inga rättigheter. Hon var som det brukar stå på pass eller andra handlingar t.ex. Fru Albert Hansson. Hennes identitet var mycket begränsad. Jag har många gånger när jag vandrat på kyrkogårdar funderat över det faktum att under hela 1800- och 1900-talet så står det ofta så på gravarna. Fru Albert Hansson eller snarare Albert Hansson och hans maka eller A. Hansson och maka. Identiteten även efter döden refereras till den man kvinnan levt samman med. Hon har inte ett namn eller egen identitet utan hon speglar den man hon speglat under sin levnad. Att inte få vara sin egen eller ha en identitet utifrån den individ, de tankar, känslor och visioner som kan fylla och bilda en människa, att inte äga rätt till sin kropp eller sin identitet ens efter döden. Denna text problematiserar detta förhållande men lyfter också en exemplifieringar där kvinnors historia bär många lager av hemligheter som endas kommer i ljuset utifrån ett idogt letande. Utifrån ett kulturantropologiskt granskande innebar denna rapport ett grannlaga utforskande vilket fick lager på lager av strikta genus och samhällsnormer att stryka på foten när de granskade kvinnornas identitet återerövrades.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?