Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Decolonizing subjectivity… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Decolonizing subjectivity: the legal subject’s encounter with forms of governance on a school market?

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare David Jivegård
Publicerad i INTEGRATION AND DIMENSIONS OF BELONGING, Conference October 17th 2019, Faculty of Law, Lund University
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Juridiska institutionen
Språk en
Ämnesord School segregation; Legal philosophy;
Ämneskategorier Rättssociologi, Allmän rättslära

Sammanfattning

The presentation discussed two historical views on the legal subject (Savigny and Kelsen) in relation to the way in which we talk of and understand school segregation. Based on a case study of the shut-down of the Vivalla school, I argue that the way in which we talk of the legal subject blocks us from understanding societal problems in a solution oriented manner.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?