Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Konkreta verktyg gav kuns… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Konkreta verktyg gav kunskaper om språkstödjande arbetssätt

Övrigt
Författare Ann Nordberg
Publicerad i Skolverkets hemsida
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Språk sv
Länkar https://www.skolverket.se/skolutvec...
Ämnesord språkstödjande handlingar, strukturerat språkstöd, aktionsforskning, språkutveckling, kollegiala lärande samtal, förskola
Ämneskategorier Pedagogik

Sammanfattning

I ett forskningsprojekt som särskilt fokuserade på tambursituationer i förskolan har de deltagande förskolepedagogerna snabbt ökat sin medvetenhet om kommunikation, bemötande och samspel gentemot barnen i förskolorna. Med hjälp av ett forskningsbaserat observationsverktyg och strukturerade kollegiala lärande samtal utvecklades och utökades arbetslagens språkstödjande handlingar ihop med barnen. Detta är ett tidigt förebyggande arbete för att stötta barnen att senare i skolan kunna nå måluppfyllelse genom att få utveckla sitt språk redan i förskolan. Projektet är ett exempel på hur konkret tidigt språkstöd i förskolan kan genomföras.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?