Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Learning to see like an e… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Learning to see like an expert: On the practices of professional vision and visual expertise.

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Andreas Gegenfurtner
Erno Lehtinen
Laura Helle
Markus Nivala
Roger Säljö
Publicerad i International Journal of Educational Research
Volym 98
Sidor 280-291
ISSN 0883-0355
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Sidor 280-291
Språk en
Länkar https://doi.org/10.1016/j.ijer.2019...
Ämnesord Professional vision, Expertise, Learning, Radiology, Ethnomethodology
Ämneskategorier Pedagogik, Lärande

Sammanfattning

Goodwin’s notion of professional vision suggests that learning to see in professionally relevant ways includes appropriating the visual practices within a domain. This observational study aimed to analyze how experts communicate these visual practices to novices to help them make meaning of domain-specific representations. Informed by a sociocultural perspective and founded on conversation analysis and ethnomethodology, video-recorded discourse and interaction between one expert in radiology and four laypeople were analyzed. The findings indicate three visual practices the medical expert uses to teach the novices how to see: highlighting, rotating, and zooming. The qualitative analyses suggest that learning to see professionally can be described as the mastering of expert practices in a focal domain. Implications for visual expertise research are discussed.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?