Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Samarbete i praktiknära f… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Samarbete i praktiknära forskning

Kapitel i bok
Författare Anette Olin
Publicerad i Att utveckla utbildningspraktiker. Analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer. Ingrid Henning Loeb, Lill Langelotz & Karin Rönnerman (red.)
Sidor 137-162
ISBN 978-91-44-13212-9
Förlag Studentlitteratur
Förlagsort Lund
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Sidor 137-162
Språk sv
Länkar https://www.studentlitteratur.se/?c...
Ämnesord Praktiknära forskning, lärar-forskar-samarbete, praktikarkitekturer
Ämneskategorier Pedagogiskt arbete

Sammanfattning

Praktiknära forskning ska gynna elevers lärande och skolans metoder och arbetssätt. I en del praktiknära forskningsansatser samarbetar lärare med forskare för att åstadkomma detta. I kapitlet fokuseras samarbetspraktiken i två praktiknära forskningsprojekt där jag varit involverad som forskare. Det ena projektet var ett fyraårigt NO-didaktiskt forskningsprojekt finansierat av Vetenskapsrådet. Det andra var ett 11-årigt samverkansprojekt mellan en kommun och forskare om att utveckla det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan. Teorin om praktikarkitekturer sätter fokus på hur förutsättningar och villkor skapar möjligheter och begränsningar för samarbetet, vilket påverkar hur projekten utvecklas och vilka resultat som blir möjliga.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?