Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Interkulturell religionsd… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Interkulturell religionsdidaktik – kan mångfald i klassrummet förstärka undervisningen? Föreläsning: Skolporten, fortbildning för lärare i religionskunskap, Näringslivets Hus, Stockholm 20191002.

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Olof Franck
Publicerad i Skolporten file:///C:/Users/Olof/AppData/Local/Packages/Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe/TempState/Downloads/Program_Religionskunskap_web%20(1).pdf
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Språk sv
Ämnesord interkulturell religionsdidaktik, etik, etikdidaktik
Ämneskategorier , Pedagogik

Sammanfattning

Religion och religiös tro är idag mer närvarande i den offentliga debatten och i media än vad vi kanske trott för några decennier sedan. När skolans styrdokument talar om att eleverna ska ”ges beredskap att förstå och leva i ett samhälle präglat av mångfald”, ställs lärare, i inte minst religionskunskap, inför utmaningar såväl som möjligheter. • Hur kan lärare i klassrum där åsikter och trostillhörigheter är många, utveckla pedagogiskt fungerande strategier och ett moraliskt mod för att föra samtal om mångfald? • Hur skapas ett ”vi” istället för att skillnader förstärks? • Hur kan lärare, givet det omfattande fokus som i dagens skola ligger på kunskapskrav, bedömning och betyg, undvika en existentiell tystnad inför ett uppriktigt sökande efter mening, identitet och tillhörighet?

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?