Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Studieteknik… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Studieteknik

Kapitel i bok
Författare Viktoria Hagerman
Joel Falk
Åsa Hirsh
Eva Lundqvist
Anette Olin
Publicerad i Didaktisk utvecklingsdialog. Lärares och skolledares professionella utveckling. Anette Olin, Jonas Almqvist, Lisbeth Gyllander Torkildsen, Karim Hamza (red.)
Sidor 177-195
ISBN 9789144125749
Förlag Studentlitteratur
Förlagsort Lund
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Sidor 177-195
Språk sv
Länkar https://www.studentlitteratur.se/?c...
Ämnesord Studieteknik, gymnasiet, professionell utveckling, didaktik
Ämneskategorier Didaktik

Sammanfattning

Studieteknik är av allmändidaktiskt intresse. Hur ska elever studera för att skapa bästa möjliga förutsättningar för sitt eget lärande? I detta kapitel är lärarens ansvar för att stödja elevernas utveckling av denna förmåga i fokus. En lärare i engelska söker olika vägar att stötta eleverna, även de som inte ser någon större mening med att vara bra på att studera. Frågan är dock vad som egentligen är problemet. Kommentatorerna lyfter bland annat fram betydelsen av de didaktiska frågorna vad, hur och varför, samt samspelet dem emellan, och föreslår även ett perspektivbyte som innebär att snarare behandla dilemmat som brister i undervisningen än som brister hos eleverna.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?