Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Studenters lärande: Livsv… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Studenters lärande: Livsvärldsfenomenologisk och fenomenografisk analys

Kapitel i bok
Författare Airi Rovio-Johansson
Publicerad i Berndtsson, I., Lilja, A. och Rinne, I. (2019), Fenomenologiska sammanflätningar
Sidor 229-254
ISBN 978-91-7173-562-1
Förlag Bokförlaget Daidalos
Förlagsort Göteborg
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Gothenburg Research Institute (GRI)
Sidor 229-254
Språk sv
Ämnesord Fenomenografi; livsvärldsfenomenologisk teori; studenters lärande i högre utbildning
Ämneskategorier Lärande, Didaktik, Utbildningsvetenskap, Filosofi

Sammanfattning

Studiens syfte är att undersöka studenternas uppfattningar om lärandet som fenomen i akademisk grundutbildning. Deras erfarande och uppfattningar analyseras med hjälp av två teoretiska perspektiv, ett livsvärlds-fenomenologiskt och ett fenomenografiskt perspektiv. Tidigare fenomenografiska studier av lärandet som fenomen i akademisk grundutbildning har visat att lärande som fenomen kan förstås på många olika sätt av de lärande och av forskare. Lärande som begrepp är komplext och mångtydigt i olika teoretiska perspektiv och i olika kontexter, men innebär alltid att den lärande lär sig något, t.ex. en förmåga som exempelvis att cykla eller ett ämnesbegrepp. Det empiriska underlaget utgörs av 15 intervjuer med studenter på teknisk fakultet, som går på andra året i ett civilingenjörs¬program. Analysen av skillnaderna mellan intervjusvaren görs med en iterativ fenomengrafisk tolkningsprocess av samtliga studentsvar, dvs. på gruppnivå, Denna analys är en differentieringsprocess av utsagornas innebörder, som presenteras som olika beskrivningskategorier. I den livsvärldsfenomenologiska analysen riktas fokus mot en students levda erfarenheter av lärande som fenomen. Såväl den fenomeno¬grafiska som den livsvärldsfenomenologiska forskningsansatsen i denna studie ger betydande bidrag till förståelsen av studenternas lärande i högre utbildning. Studiens resultat stöder tidigare studier av lärandet som fenomen i ett icke-dualistiskt perspektiv. Avsikten har varit att ge ett bidrag till vår kunskap och förståelse för fenomenet lärande och skillnader i lärandets kontext och slutprodukt, genom att analysera det empiriska materialet med hjälp av två olika forskningsansatser.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?