Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Lärarutbildningen och den… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Lärarutbildningen och den digitala kompetensen

Kapitel i bok
Författare Sylvana Sofkova Hashemi
Catarina Player-Koro
Eva Wennås Brante
von Otter Ann-Marie
Anna-Lena Pihl
Olof Franck
Publicerad i Vetenskaplighet i högre utbildning - Erfarenheter från lärarutbildningen. Franck, O. (red.)
Sidor 261-290
ISBN 9789144130637
Förlag Studentlitteratur
Förlagsort Lund
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Sidor 261-290
Språk sv
Länkar https://www.studentlitteratur.se/#9...
Ämneskategorier Didaktik

Sammanfattning

I det här kapitlet beskriver vi ett utvecklingsprojekt kring frågor om lärares digitala kompetens. Bakgrunden till projektet är de förändrade läroplansskrivningarna gällande digital kompetens. Vår studie visar att lärarstudenterna erbjuds att utveckla sin digitala kompetens på ett avgränsat, snarare än ett systematiskt sätt. Lärarstudenterna möter ett blandat kursinnehåll kring digitalisering i samhället och utbildning genom enstaka inslag i kurser snarare än en precis idé om lärares pro fessionella digitala kompetens. Det lärarstudenterna främst efterfrågar är mer innehåll kring praktiskt och didaktiskt användande av digital teknik i skolpraktik. Studien pekar vidare på vikten av att fånga upp samt nyansera nyantagna studenters föreställningar om elevens digitala kompetens. På så vis skulle digitaliseringen kunna figurera som en naturlig del i lärarutbildningen snarare än som något nytt och främmande.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?