Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Nationella prov i Sverige… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nationella prov i Sverige: tradition, utmaning, förändring

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Gudrun Erickson
Publicerad i Presentation vid seminarium på Centre of Educational Measurement (CEMO), Oslo universitet; 27 feb 2019
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Språk sv
Ämnesord det svenska skolsystemet; nationella prov; styrsystem; förändring; bedömning; kvalitet
Ämneskategorier Pedagogik

Sammanfattning

Syftet med presentationen, som bygger på en artikel av Gustafsson och Erickson i Acta Didactica Norge (ADNO) dec 2018, är att ge en överblick över de förändringar de nationella proven i Sverige genomgått i relation till de olika styrdokument och betygssystem de varit kopplade till sedan införandet i mitten av 1900-talet. Grundfrågan är på vilket sätt, i vilken utsträckning och hur väl proven förmått möta de utmaningar som dessa förändringar krävt. Detta gäller i synnerhet övergången från ett norm- till ett målrelaterat system, med frågan om likvärdighet i bedömning och betygssättning i fokus. Även frågan om syfte/syften med de nationella proven har en central roll, liksom svenska lärares unika ansvar för bedömning och betygssättning av de egna elevernas kunskaper. Slutligen berörs den aktuella situationen, då förändringar är på väg vad gäller regelverk och principer för de nationella provens utveckling, användning och funktion och där såväl en statlig utredning som införandet av ett systemramverk för proven har betydelse.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?