Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Empatisk nyfikenhet – att… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Empatisk nyfikenhet – att bemöta intolerans, hat och extremism i klassrummet

Kapitel i bok
Författare Christer Mattsson
Publicerad i Dembra
Sidor 24-33
ISBN 978-82-92988-67-1
Förlag Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter (HL-senteret)
Förlagsort Oslo
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Segerstedtinstitutet
Sidor 24-33
Språk sv
Länkar https://dembra.no/wp-content/upload...
Ämnesord Våldsbejakande extremism, pedagogiskt arbete, demokrati och undervisning, rasism
Ämneskategorier Sociologi, Pedagogiskt arbete, Didaktik, Pedagogik

Sammanfattning

Artikeln avser att besvara frågan vad empatisk nyfikenhet kan vara och hur det kan bidra till olika pedagogiska professioners ar- bete med kontroversiella och konfliktfyllda frågor. Detta kommer göras både genom att ge en teoretisk utgångspunkt för begrep- pet och sedan beskriva hur det kan omsättas i pedagogiskt arbete. Då mitt primära fokus alltid har kretsat kring ungdomar som antar antidemokratiska värderingar och går in i rasistiska eller extremis- tiska subkulturer kommer mina referenser ligga nära det fältet.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?