Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Musiklärarutbildningen me… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Musiklärarutbildningen mellan tradition och förnyelse

Poster (konferens)
Författare Lena Ostendorf
Publicerad i Mötesplats CUL 2018
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Högskolan för scen och musik
Språk sv
Ämneskategorier Annan humaniora, Utbildningsvetenskap

Sammanfattning

Bakgrund Mitt intresse för musiklärarutbildningen grundas i egna erfarenheter som student vid en musikhögskola där det väcktes frågor om förgivet-taganden och normer inom musiklärarutbildningen. Tidigare forskning visar bland annat att det finns starka traditioner inom institutioner för högre musikutbildning och att konstnärliga utbildningar rekryterar ett mycket snävt urval av studenter när det gäller t.ex. socioekonomisk bakgrund. Syfte Syftet med studien är att undersöka svensk musiklärarutbildning och dess olika diskurser, med fokus på både officiell nivå i form av textdokument och befintlig praktik genom intervjuer med studerande och lärare. Mer specifika forskningsfrågor är således:   Hur talar musiklärarstudenter och lärarutbildare om musiklärarutbildningen idag? Hur har diskurser i musiklärarutbildningen ur ett historiskt perspektiv konstruerats och legitimerats i olika textdokument under åren 1978-idag?

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?