Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Musikundervisning och gen… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Musikundervisning och genus i lärarutbildningen – ett rundabordssamtal kring hur vi kan gå vidare mot likvärdig musikutbildning

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Carina Borgström Källén
Cecilia Ferm-Almqvist
Linn Hentschel
Publicerad i Nätverket för Estetiska Ämnen i Lärarutbildning (NEÄL) 2018. Tema Kropp, Plats & Rum . Göteborgs universitet, 28-29 november 2018.
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Högskolan för scen och musik
Språk en
Länkar www.neäl.se
Ämneskategorier Musikpedagogik

Sammanfattning

2017 kommer att gå till historien som året då #MeToo på bred front satte ord på sexuella trakasserier som kvinnor på olika sätt utsatts och utsätts för. Inom musikområdet samlade upprop som #visjungerut och #närmusikentystnar flera tusen namn och även inom akademin vittnade kvinnor i tusental under rubriken #akademikerupproret. Att maktrelationer som kan kopplas till kön och heteronormativa strukturer på olika sätt är närvarande både inom områden där musik utövas och vid lärosäten som undervisar i musik har musikpedagogisk forskning sedan länge visat, även om den forskning som bedrivits inte i första hand har fokuserat sexuella trakasserier utan snarare har pekat mot hur stereotypa genusmönster konserveras inom, och begränsar och hindrar ett jämställt, musikaliskt lärande. Flera studier de senaste åren har implicit pekat mot att läraren spelar en avgörande roll för ett jämställt och genusmedvetet musikklassrum, medan studier som explicit studerat lärare eller lärarutbildningen ur ett genusperspektiv inte har identifierats i en svensk kontext. Vi vill därför i detta rundabordsamtal fokusera på lärarens roll och på musiklärarutbildningen. Frågor vi vill lyfta är: 1) Vilka kritiska aspekter går att identifiera när det gäller kunskapsutveckling i genusrelaterade frågor på musiklärarutbildningen? 2) Vilka kunskaper och erfarenheter bör studenterna utveckla för att kunna möta samhällsutveckling, normförskjutningar och styrdokumentens krav på en jämställd undervisning? Teman som anknyter är vad ett normkritiskt och intersektionellt förhållningssätt i musiklärarutbildningen generellt kan betyda och hur dessa aspekter kan fungera som utgångspunkter i undervisningen. Vi ser det som värdefullt att diskutera dessa frågor och teman med kollegor engagerade i musiklärarutbildningen, men också med lärarutbildare och forskare i andra estetiska ämnesinriktningar. Efter en kort introduktion, där Carina Borgström Källén, GU, Linn Hentschel, UmU, och Cecilia Ferm-Almqvist, LTU och SH, delar med sig av sina erfarenheter från det egna lärosätet och från egen forskning kommer Cecilia att leda en diskussion kring bordet.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?