Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Strong boys and supergirl… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Strong boys and supergirls? School professionals’ perceptions of students’ mental health and gender in secondary school

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Ylva Odenbring
Publicerad i Education Inquiry
Volym 10
Nummer/häfte 3
Sidor 258-272
ISSN 2000-4508
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Sidor 258-272
Språk en
Länkar https://doi.org/10.1080/20004508.20...
Ämnesord adolescence, gender, femininity, masculinity, mental health, secondary school
Ämneskategorier Utbildningsvetenskap

Sammanfattning

During the first decades of the twenty-first century, adolescents’ perceived stress has been reported to be an important factor in explaining the health problems among students in Swedish schools. Based on interviews with key professionals working in the student welfare team in three secondary schools, the present article aims to contribute new knowledge concerning how the school professionals describe and explain students’ mental health with regard to gender and the kind of support the schools offer to vulnerable students. Norms connected to the “supergirl” and respectable girl framed the explanations for girls’ health-related problems, whereas the explanations for boys’ health-related problems tied to a theme of marginalised masculinities. The findings lead to recommendations concerning the need to recognise and problematise students’ mental health, as well as the need for more preventive work on student welfare issues, in schools and in other societal institutions.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?