Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Kursintroduktion som akti… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kursintroduktion som aktivt lärtillfälle

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Christel Backman
Sara Uhnoo
Mattias Wahlström
Publicerad i Symposium Rum för lärande, 8-9 oktober, Västerås
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
Språk sv
Ämnesord ALC, active learning classroom, högskolepedagogik, erfarenhetsutbyte, kursintroduktion
Ämneskategorier Pedagogik, Didaktik, Lärande

Sammanfattning

Kan man organisera en traditionell kursintroduktion som ett studentaktivt moment i ALC-sal? Ja det kan man. I den här presentationen får deltagarna ta del av vårt arbete med en kursintroduktion till en grundkurs i kriminologi (30hp, 6+0 studenter). Deltagarna får göra valda delar av kursintroduktionen och prova några av övningarna som vi använder. Vi kommer även presentera hur vi tänkt kring upplägget och varför vi valt att hålla kursintroduktionen i ALC-sal. Avslutningsvis går vi igenom de erfarenheter som vi gjort: - Studenterna har i utvärderingarna sagt att det är första gången som det känts meningsfullt att delta i en kursintroduktion - Studenterna har lärt känna varandra och lärarna under kursintroduktionen - Det har känts betydelsefullt som lärare att få interagera med studenterna vid första mötet och kunna skapa ett socioemotionellt ramverk - Vi har genom att använda olika övningar kunnat skapat oss en överblick över studenternas förkunskaper, förväntningar och farhågor

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?