Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Barns kulturella deltagan… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Barns kulturella deltagande i förskolan och samverkan med föräldrar

Kapitel i bok
Författare Tarja Karlsson Häikiö
Publicerad i Interkulturell dialog teori och praktik
Sidor 177-223
ISBN 978-91-87921-35-3
Förlag nordienT
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Högskolan för design och konsthantverk
Sidor 177-223
Språk sv
Ämneskategorier Barn, Kulturstudier

Sammanfattning

Tarja Karlsson Häikiös kapitel, Barns kulturella deltagande i förskolan och samverkan med föräldrar, handlar om kulturens roll i att skapa deltagande för barn och föräldrar i förskolan. Hon utgår från remissen till ny läroplan för förskolan 2018, där förskolans uppdrag förstås vara att utveckla formerna för samarbete mellan förskolan och vårdnadshavare och informera dem om förskolans mål och sätt att arbeta. Utifrån denna utgångspunkt frågar hon sig: Hur vi kan skapa kulturellt inkluderande miljöer i förskolan för såväl barn som för föräldrar? Vidare frågar hon: Vad innebär kulturellt deltagande i detta sammanhang? Hur kan barns rätt till delaktighet i samhället manifesteras? Tarja Karlsson Häikiö problematiserar förskolans traditionella värderingar i relation till föreställningar om förskolans uppdrag för hållbar demokrati utifrån en inkluderande kontext. Hon presenterar även förskoleforskning och ger exempel från förskolepraktik där olika metoder använts för att skapa delaktighet och inklusion för barn och familjer genom antagandet av ett interkulturellt perspektiv i den pedagogiska verksamheten.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?