Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Don efter population? Utb… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Don efter population? Utbildning för hållbar utveckling och det globala biopolitiska GAPet

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Sofie Hellberg
Beniamin Knutsson
Publicerad i Pedagogisk forskning i Sverige
Volym 23
Nummer/häfte 3-4
Sidor 172-191
ISSN 1401-6788
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Institutionen för globala studier, freds- och utvecklingsforskning
Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Sidor 172-191
Språk sv
Länkar https://open.lnu.se/index.php/PFS/a...
Ämnesord biopolitik; utbildning för hållbar utveckling; livsstil; differentiering; subjektivitet; styrning; metodologi
Ämneskategorier Pedagogik, Didaktik, Globaliseringsstudier, Tvärvetenskapliga studier

Sammanfattning

Världen över implementeras just nu det globala handlingsprogrammet för utbildning för hållbar utveckling (GAP). Ett återkommande budskap är att programmet förenar mänskligheten i en gemensam strävan mot ett bättre, jämlikare och ”grönare” liv för alla. Men är det verkligen så? Föreliggande artikel driver tesen att mänskligheten snarare delas upp. Med utgångspunkt i biopolitisk teoribildning sätter artikeln således fokus på differentiering och på vilka typer av kunskap(er) och livsstilsanspråk som olika populationer erbjuds i den hållbara utvecklingens namn. Ytterst är frågan om utbildning för hållbar utveckling riskerar att reproducera det globala gap som skiljer rika och fattiga människors livsstilar åt. Artikeln, som främst utgör ett teoretiskt och metodologiskt bidrag till den nordiska miljö- och hållbarhetsutbildningsforskningen, argumenterar för globala utblickar och biopolitiskt informerade undersökningar av hur GAP implementeras visavi olika populationer i olika sammanhang. Vidare diskuteras de metodologiska konsekvenserna av det biopolitiska perspektivet, d.v.s. vilka typer av frågor som blir relevanta att ställa och hur dessa kan beforskas.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?