Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Den speciella situationen… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Den speciella situationen för ensamkommande barn i skolan

Kapitel i bok
Författare Live Stretmo
Charlotte Melander
Publicerad i Kästen-Ebeling, Gilda och Otterup, Tore (red.) En bra början – mottagande och introduktion av nyanlända elever
Sidor 125-152
ISBN 978-91-44-12397-4
Förlag Studentlitteratur
Förlagsort Lund
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Institutionen för socialt arbete
Sidor 125-152
Språk sv
Ämnesord Ensamkommande barn och ungdomar, mottagande, skola, introduktionsutbildning
Ämneskategorier Utbildningsvetenskap, Social omsorg/socialpedagogik, Socialt arbete, Sociologi (exklusive socialt arbete, socialpsykologi och socialantropologi), Internationell Migration och Etniska Relationer (IMER)

Sammanfattning

Detta kapitel omhandlar ensamkommande barns situation i svensk skola. Här fokuseras hur lärare som arbetar med ensamkommande barn och ungdomar uppfattar sitt arbete och hur de konstruerar ensamkommande barn som en speciell grupp i skolan, men också hur ensamkommande barn själva talar om en god undervisning eller en god skolsituation. Diskussionen kretsar kring vilket stöd för lärande och utveckling lärarna anser kan tillgodoses inom skolans befintliga ramar och vilka behov som kan tänkas vara specifika för just denna grupp av nyanlända barn.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?