Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Learning Study i musik, å… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Learning Study i musik, årskurs 5

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Pernilla Ahlstrand
Publicerad i Programfolder, Nationell konferens om den praktiknära skolforskningens teori och praktik
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Högskolan för scen och musik
Språk en
Länkar www.skolfi.se/aktuellt/nationell-ko...
Ämnesord learning study, fenomenografi, musikundervisning, grundskola,
Ämneskategorier

Sammanfattning

Sju grundskolelärare i musik har, inom ramen för ett skolutvecklingsprojekt, arbetat med learning study för att undersöka sväng i olika rytmiska mönster. Syftet var att utveckla kunskap om timing som musikalisk förmåga. Lärarnas motiv var att sväng och timing är centralt i musikundervisningen men det är inte helt enkelt att undervisa om. Det visade sig att sväng inte heller var helt enkelt att formulera sig kring. Lärarlaget beslutade att arbeta med årskurs fem på tre olika grundskolor. I det centrala innehållet för musikämnet på grundskolan (år 4-6) står det: ” Rytm, klang och dynamik, tonhöjd, tempo, perioder, taktarter, vers och refräng som byggstenar för att komponera musik i olika genrer” (Skolverket 2011). De här byggstenarna kan bidra till att utveckla sväng. Timing skrivs dessutom fram i kunskapskraven och ska bedömas utifrån om eleven ”sjunger eller spelar på något instrument i viss mån med tajming (betyg E), med relativt god tajming (betyg C) eller med god tajming” (betyg A, Skolverket, ibid.). Förtest har analyserats fenomenografiskt och resultatet presenteras i ett utfallsrum. Syftet med analysen är att identifiera vilka olika uttryck/erfaranden gällande sväng i rytmiska mönster som kan beskrivas.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?