Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Mapping of Newly Arrived … - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Mapping of Newly Arrived Pupils in Visual Art Education in Sweden

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Tarja Karlsson Häikiö
Publicerad i BÖKWE-Fachblatt
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Högskolan för design och konsthantverk
Språk de
Länkar https://gup.ub.gu.se/file/207600
Ämnesord compulsory school, newly arrived pupils, visual art education
Ämneskategorier Estetik, Utbildningsvetenskap

Sammanfattning

Artikeln beskriver framtagandet av ett material för kartläggning av nyanlända elevers kunskaper i bildämnet i Sverige. Framtagandet genomfördes av forskare och lärarutbildare på uppdrag av Skolverket. Artikeln bygger på observationer av bildundervisning med nyanlända elever och även utprovningar gjorda av verksamma bildlärare på olika grundskolor och ett gymnasium i förberedelseklass med nyanlända. Här diskuteras också villkoren för bildundervisning med nyanlända utifrån olika perspektiv, liksom genomförandet av kartläggningarna, men också bildlärarnas förutsättningar relaterat till de utmaningar bildämnet i sig innehåller då den innefattar av såväl språkliga som icke-språkliga dimensioner av kunskap.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?