Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Geografi- och historieämn… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Geografi- och historieämnenas literacy på prov: En kritisk analys av literacyförväntningarna i två nationella prov för samhällsorienterande ämnen för årskurs 9

Kapitel i bok
Författare Susanne Staf
Andreas Nord
Publicerad i Kritiska text- och diskursstudier / redaktörer: Daniel Wojahn, Charlotta Seiler Brylla, Gustav Westberg
Sidor 217–249
ISBN 978-91-88663-34-4
Förlag Södertörns högskola
Förlagsort Huddinge
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Institutionen för svenska språket
Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Sidor 217–249
Språk sv
Länkar sh.diva-portal.org/smash/record.jsf...
Ämnesord subject-specific literacy, social science, national tests, literacy expectations, multimodality
Ämneskategorier , Didaktik, Nordiska språk, Svenska språket

Sammanfattning

An important task for elementary school, and especially the social science subjects, is to enable young citizens to develop the advanced literacy crucial for participating in a modern society. This paper explores the literacy affordances in the Swedish national tests for geography and history. This is done through an analysis of the demands for reading, interpreting and responding to the tests. The results indicate surprisingly high demands for interpreting different types of multimodal represen- tations, while there are virtually no demands for reading and interpreting longer, coherent texts. The expectations for text production show a reverse pattern, with no demands for multimodal representations but extensive demands on writing advanced explanations and arguments. The implications of these literacy asymmetries are discussed critically, as the tests can be seen as a sanctioned model for subject-specific literacy.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?