Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Addition med bråk på tall… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Addition med bråk på tallinjen

Artikel i övriga tidskrifter
Författare Britt Holmberg
Cecilia Kilhamn
Publicerad i Nämnaren
Volym 2016
Nummer/häfte 4
Sidor 8-12
Publiceringsår 2016
Publicerad vid Linnécentret for forskning om lärande (LinCS)
Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Sidor 8-12
Språk sv
Länkar ncm.gu.se/pdf/namnaren/0812_16_4.pd...
Ämnesord Bråk, matematikundervisning, tallinjen
Ämneskategorier Matematik, Utbildningsvetenskap

Sammanfattning

I sin tredje artikel om tallinjen beskriver författarna hur den används för att utveckla elevers förståelse för addition med oliknämniga bråk. Det beskrivna arbetet pågick under en lektion i årskurs 5 och utgick från projekt Reflekterande och matematiserande barn, ROMB. Lektionen planerades av författarna och genomfördes av Britt Holmberg som är artikelns ’jag’.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?