Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Musikpedagogik i konfessi… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Musikpedagogik i konfessionell kontext: Göteborgs Evangeliska Brödraförsamling (1787-1859) som musikpedagogisk miljö

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Christina Ekström
Publicerad i The 22nd Annual Conference of the Nordic Network for Research in Music Education, Academy of Music and Drama, March 13-14 2017
Publiceringsår 2017
Publicerad vid Högskolan för scen och musik
Språk sv
Ämnesord Musikpedagogik, Evangeliska Brödraförsamlingen, Societetsskolan, Göteborg
Ämneskategorier Musikpedagogik

Sammanfattning

Konferensbidraget utgår från en tentativ studie om relation mellan konfession och musikpedagogik med Societetsskolan (1787–1859) i Göteborg som exempel. Materialet – dels skriftliga källor avsedda för en intresserad allmänhet, dels manuskript riktade till församlingsmedlemmar – analyserades utifrån kategorierna avsikt, struktur och kontroll (Werquin, 2010). Resultatet tyder på att relation mellan musikpedagogik och konfession förelåg. Av de tre parametrarna framstår avsiktlighet och kontroll/kvalitetssäkring som de som starkast och tydligast relaterar till konfessionen. Trots att både skola och liturgisk verksamhet följde statliga och kyrkorättsliga dekret förefaller verksamheten främst ha reglerats utifrån konfessionella normer. En slutsats av detta är att konfession svårligen låter sig regleras bort.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?