Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Camera obscura… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Camera obscura

Övrigt
Författare Linda Sternö
Publiceringsår 2017
Publicerad vid Akademin Valand
Språk sv
Länkar www.konstfack2017.se
www.konstfack2017.se/master/mavcl/l...
Ämnesord Bild, pedagogik, filmpedagogik, camer obscura
Ämneskategorier Pedagogik, Bildkonst, Konst

Sammanfattning

Filmpedagogik i en digital era Mitt arbete under masterutbildningen handlar om Filmpedagogik i en digital era. Arbetet har en underrubrik – “att sätta barnen och kameran i centrum”, vilket också är ett förslag på en möjlig väg att gå vidare med filmpedagogiken. Arbetet med att sätta barnen i centrum för filmpedagogiken presenteras i min examenstext. Den andra möjliga vägen, där jag sätter kameran i centrum, presenteras på Konstfacks vårutställning, där jag gör en workshop inne i en Camera obscura. Filmhistorien startar oftast i den första officiella filmvisningen av bröderna Lumières 1895, eller så börjar den i stillbilden. Gemensamt för de båda historieskrivningarna är att tekniken är central; projektorn eller kameran, som i sin tur är tillverkade av människan. Människan har konstruerat en kamera för att spara bilder och en projektor för att kunna spela upp bilderna igen. I mitt arbetet ställer jag frågan: vad händer om filmhistorien börjar med bilden som uppstår inne i Camera obscuran. Där uppstår bilden av sig själv, utan människans inverkan. Det enda som krävs då är ett mörkt utrymme, ett hål som släpper in ljus och en yta för ljuset att falla på. Till skillnad från de första stillbilderna som var svart-vita och Bröderna Lumières bilder som var svart-vita och utan ljud; är bilden i Camera obscuran rörlig, i färg, upp och ner och omgiven av ljud. Vi människor har uppfunnit verktyg att spara bilden som uppstår i Camera Obscuran, men själva bilden som är förutsättningen för att vi ska kunna filma, har vi inte uppfunnit, den bara är. Det svåra när det gäller att skriva om bilden i Camera Obscuran är att den inte har ett eget namn. Under vårutställningen på Konstfack inbjuder jag besökarna att bidra med förslag på vad bilden skulle kunna heta. Camera obscuran jag ställer ut på Vårutställningen har konstruerats av Kalle Boman och Anna Sohlman.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?