Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Medieutveckling: Medieeko… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Medieutveckling: Medieekonomi 2016

Rapport
Författare Jonas Ohlsson
ISBN 978-91-980489-9-5
Förlag Myndigheten för press, radio och tv
Förlagsort Stockholm
Publiceringsår 2016
Publicerad vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG)
Nordicom (2013-)
Språk sv
Länkar mprt.se/Documents/Publikationer/Med...
Ämneskategorier Medie- och kommunikationsvetenskap, Ekonomi och näringsliv

Sammanfattning

I denna rapport, som ersätter de tidigare rapporterna Dagspressens ekonomi och delvis Medieutveckling, strävar vi efter att ge en övergripande bild av hur ekonomin ser ut bland de svenska medieföretagen. Rapporten bygger huvudsakligen på analyser av medieföretagens bokslut för 2015 års verksamhetsår. Uppgifter om den svenska annonsmarknadens utveckling kommer från Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) och från Tidningsutgivarna (TU). Statistik om tidningsföretagens upplagor har om inte annat anges inhämtats från TS Mediefakta (TS). Uppgifter om svenskarnas mediekonsumtion och medieinnehav kommer huvudsakligen från Nordicom-Sveriges Mediebarometer samt från MMS och TNS Sifo. Medieekonomi är skriven av fil. dr Jonas Ohlsson, vid Nordicom, Göteborgs universitet. Den bygger vidare på de tidsserier som Presstödsnämnden tog fram och detta blir den 40:e redovisningen av den ekonomiska situationen för landets tidningsföretag. Dessutom redovisas de största svenska radio- och tv-företagens ekonomi för att göra analysen mer heltäckande.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?