Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Estetiska ämnen i histori… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Estetiska ämnen i historisk kontext: verksamhet i Evangeliska Brödraförsamlingens skola i Göteborg

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Christina Ekström
Publicerad i Nätverket för Estetiska Ämnen i Lärarutbildning" (NEÄL), Stockholms universitet, 16-17/11 2016
Publiceringsår 2016
Publicerad vid Högskolan för scen och musik
Språk sv
Ämnesord Utbildningshistoria, Societetsskolan, Göteborg
Ämneskategorier Annan humaniora

Sammanfattning

Evangeliska Brödraförsamlingen härrör från pietistisk fromhetstradition med rötter i tyska Herrnhut som sedan dess tidigaste skede betonade betydelse av utbildning och undervisning för barn och unga. Därav följde etablering av skolor och utbildningsanstalter i Europa och USA under 1700-talet varav flera kom att bli välrenommerade och med dragningskraft för såväl barn till herrnhutiska trossyskon som söner och döttrar till välbeställda familjer utan explicit koppling till någon brödraförsamling. Skolor fanns både i församlingsorter, samhällen organiserade i enlighet med herrnhutisk struktur likt Christiansfeld i Danmark, och i den herrnhutiska diasporan där brödraförsamlingar existerade som societeter inom landskyrkan. Så var fallet i Sverige där Brödraförsamlingar fanns i Stockholm, Göteborg, Karlskrona och Uddevalla. Församlingarna i de två förstnämnda städerna bedrev även skolor och detta med start före allmänna skolplikten 1843. Med Brödraförsamlingens skola i Göteborg där skolverksamheten pågick 1787-1859 för flickor och 1799-1829 för pojkar som exempel söker detta paper med diskursanalytiska verktyg röra sig bortom narrativa beskrivningar av organisation och innehåll för att istället kretsa kring kategorier som elev, lärare och undervisning varav estetiska ämnen som musik, bild och slöjd ägnas särskild uppmärksamhet. Syfte är att presentera en vidgad syn på Brödraförsamlingens skola och dess verksamhet. Frågeställningar är: Hur beskrivs skolans syfte? Vilka är aktörerna och hur framställs de i materialet? Vilka didaktiska aktiviteter går att identifiera och vilken är retoriken för att beskriva dessa?

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?