Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Alla sinnen tillåtna… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Alla sinnen tillåtna

Kapitel i bok
Författare Tarja Karlsson Häikiö
Publicerad i Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken
Sidor 221
ISBN 978-91-40-67784-6
Förlag Gleerups
Förlagsort Malmö
Publiceringsår 2012
Publicerad vid Högskolan för design och konsthantverk
Sidor 221
Språk sv
Ämnesord kultur, estetik, bild, barns rättigheter, pedagogik
Ämneskategorier Utbildningsvetenskap

Sammanfattning

I boken vill författarna lyfta fram vilken betydelse barns skapande har för deras möjligheter att skapa mening i tillvaron och hur meningsskapande processer kommuniceras mellan barn och vuxna. I boken lyfts fram den dynamik som rådet mellan å ena sidan pedagogiska och kulturella praktiker och å andra sidan teoretiska tolkningar. Boken är indelad i tre teman: Del 1 handlar om barns rätt – barns rätt till kultur. Här diskuteras barnrättskonventionen i relation till förskolans läroplan och vardagliga rutiner. Del 2 handlar om estetiska lärprocesser. Att lärande också rymmer det estetiska är ingen nyhet, men hur kan detta lärande förstås? I denna del finns texten Alla sinnen tillåtna av Karlsson Häikiö som visar på estetisk praktik såväl i förskolan som skolan och beskriver estetiska lärprocesser som del av pedagogisk verksamhet. Del 3 handlar om estetik som kommunikation. Här illustreras teoretiska resonemang om kommunikation och estetik genom exempel från olika verksamheter. Ett par av kapitlen har utgångspunkt i specialpedagogik som både praktik och vetenskap. Genom hela boken undersöker författarna barns liv och villkor idag, det kulturella, det estetiska, det pedagogiska och det som gäller såväl det enskilda barnets som barnkollektivets, eller barnkulturens, rättigheter. Man diskuterar också vuxnas plats i verksamheter bland och tillsammans med barn. Studerande och personal inom skola, förskola och fritidshem bidrar med sina tankar och föreställningar om vad som kan vara barns bästa.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?