Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Naturvetenskapligt och te… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Naturvetenskapligt och tekniskt lärande: Samordning av ämnesdidaktik för tre ämnen

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Jens Kabo
Tom Adawi
Marcus Gustafsson
Ingemar Nordenberg
Åsa Ek
Samuel Bengmark
Publicerad i Presenterat vid Nationell ämnesdidaktisk konferens NÄD2014. 9-11 april 2014. Göteborgs universitet, Göteborg.
Publiceringsår 2014
Publicerad vid Institutionen för matematiska vetenskaper, matematik
Språk sv
Ämneskategorier Utbildningsvetenskap

Sammanfattning

Chalmers har sedan 2011 rätt att utbilda ämneslärare för gymnasiet för undervisning i matematik och antingen fysik, kemi eller teknik. De ingenjörsstudenter som vill bli lärare väljer mastersprogrammet, Lärande och ledarskap, som löper över två år och består av tolv kurser samt ett avslutande examensarbete. Två av dessa kurser, Naturvetenskapligt och tekniskt lärande 1 & 2 (NTL1 & NTL2), behandlar ämnesdidaktik för fysik, kemi och teknik. NTL1 har ett mer praktiskt fokus (t.ex. planera och genomföra undervisning i sitt ämne) medan NTL2 har ett mer teoretiskt fokus (t.ex. modernare perspektiv på lärande, såsom variationsteori, i relation till det egna ämnet). En stor utmaning med dessa två kurser är att behandla ämnesdidaktik för tre ämnen inom en och samma kurs. I NTL1 har vi mött denna utmaning genom att strukturera kursen kring tre huvudkomponenter: *seminarier i helklass med fokus på sådant som är relevant för undervisning i alla tre ämnena som t.ex. ""backwards design"" och hållbar utveckling; *uppgifter där studenterna individuellt eller i grupp fokuserar på olika aspekter av undervisning och lärande i deras eget ämne; och *regelbundna mentorstillfällen med yrkesverksamma gymnasielärare i studentens eget ämne. NTL2 bygger på liknande principer och kommer framöver ha fördelen av att ligga parallellt med skolförlagd VFU. I detta bidrag redogör vi för hur vi arbetar med både praktiska och teoretiska dimensioner av ämnesdidaktik för fysik, kemi och teknik inom ramen för dessa två kurser samt några av de utmaningar och möjligheter vi har stött på i samband med detta arbete.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?