Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Proportion in Mathematics… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Proportion in Mathematics Textbooks in Upper Secondary School

Paper i proceeding
Författare Anna L.V. Lundberg
Publicerad i In M. Pytlak, E. Swoboda and T. Rowland (Eds.) Proceedings of the 7th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education
Sidor 336-345
ISBN 978-83-7338-683-9
Publiceringsår 2011
Publicerad vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Sidor 336-345
Språk en
Länkar www.mathematik.uni-dortmund.de/~erm...
Ämnesord Proportion, Textbooks, Upper secondary school, Anthropological Theory of Didactics.
Ämneskategorier Annan matematik, Didaktik

Sammanfattning

Proportional reasoning and knowledgeof proportion are prerequisites for success in higher studies in mathematics. The aim of this paper is to investigate what possibilities Swedish upper secondary school textbook tasks offer students to develop knowledge about proportion during the first course in mathematics. The threetextbooks investigatedin this paper show a variation in ―know – how‖ of proportional reasoning but less variation regarding knowledge about proportion.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?