Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Beethovens femte Symfoni … - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Beethovens femte Symfoni i nyuppsättning av Anders Hultqvist

Konstnärligt arbete
Författare Anders Hultqvist
Publicerad i Göteborgs Konserthus 6/10 2011
Publiceringsår 2011
Publicerad vid Högskolan för scen och musik
Språk en
Länkar hdl.handle.net/2077/28363
Ämnesord Beethoven, Nyuppsättning, Tolkningstradition, Göteborgs Symfoniker
Ämneskategorier Musik

Sammanfattning

Varför ser vår tolkningstradition ut som den gör inom konstmusiken? Och vem, eller vad, är det som sätter gränserna för det som anses möjligt i en musikalisk interpretation? Vad är det som gör att man till exempel inom teatern kan ha ett betydligt vidare tolkningsbegrepp än det vi har inom musiken när man tänker sig nya iscensättningar av den klassiska repertoaren? En teaterregissör kan ändra, eller helt ta bort, en mening, eller i vissa fall till och med en hel scen, som framstår som gammaldags för dagens publik och därigenom kanske försvårar för pjäsens centrala budskap att nå fram. Jag ser idag ingen anledning till varför detta inte skulle kunna gälla även för musikaliska berättelser i form av partitur. Så kallad absolut musik är också byggd kring en narrativ idé som utvecklar sig runt några centrala musikaliska idéer. Form och innehåll är givetvis nära förbundna med varandra, men det behöver inte betyda att det skulle finnas en, och bara en, lösning på hur dessa centrala musikaliska temata kan realiseras och iscensättas.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?