Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Ny professionalism, förtr… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ny professionalism, förtroende, tillit och kompetens

Kapitel i bok
Författare Lennart G. Svensson
Publicerad i Björngren Cuadra, Carin & Fransson, Ola (red.) Tillit och förtroende. Ständiga utmaningar för professionella. Malmö: Gleerups
Sidor 25-42
ISBN 978-91-40-67783-9
Förlagsort Malmö
Publiceringsår 2011
Publicerad vid Sociologiska institutionen
Sidor 25-42
Språk sv
Ämnesord Profession, professionalism, tillit, förtroende, kompetens
Ämneskategorier Övrig annan samhällsvetenskap

Sammanfattning

Många yrken och professioner har hamnat i nya sociala omständigheter med nya förutsättningar för deras legitimitet och förtroende. Decentralisering, avreglering, privatisering och marknadisering har förändrat många professionella organisationer i riktning mot fler mindre avgränsade organisatoriska enheter. Diskursen om den nya professionalismen är en konsekvens av social förändring och en ny form för ledarskap i sociala organisationer. Kompetens och humankapital har fått större betydelse, liksom självorganiserat och kundorienterat arbete, vilket sammantaget förändrar kraven på förtroende och tillit för organisationer och professionella praktiker. De professionella har trots dessa omfattande förändringar av deras villkor ett betydande förtroendekapital hos både allmänhet och de professionella själva. Professionellas förtroende för professionella skiljer sig knappast från allmänhetens utom att det allmänt är något starkare. Men variationerna i förtroende mellan yrken är betydande, vilket gör att man inte kan se professionella som en särskild och sammanhållen institution. Människors beroende av yrkesutövare kan vara en förklaring till förtroende. Legitimation och därmed formell kompetens för yrkesutövning tycks inte vara en bra förklaring, men däremot möjligen erfarenheter av enskilda yrkesutövares kompetens. Professionalism är tydligt kopplad till förtroende i system och institutioner och tillit är kopplad till den enskilde professionelle praktikern. Begreppen förtroende och tillit är komplexa och kan konkretiseras och operationaliseras på många olika sätt. Begreppet professionalism är också kopplat till olika kunskaps- och kompetensuppfattningar. I detta kapitel betonas professionalismbegreppets koppling till kunskap, kompetens och skicklighet, samt till yrken och yrkespraktik. Professionalism uppfattas som kontextbunden snarare än en generell förmåga. Praktisk kunskap, erfarenhet och kännedom, samt användningen av praktisk kunskap, framhävs på bekostnad av teoretisk kunskap och formell utbildning. Slutligen, professionalism har starka positiva konnotationer. I enkätmaterialet tolkas professionalism uteslutande som ett individuellt fenomen, aldrig som något karakteristiskt för organisationer, vilket visar att kravet på individuell kompetens är starkt i postbyråkratiska arbetsorganisationer. Kunskapsmässiga aspekter dominerar totalt och endast en minoritet av svaren indikerar känslomässiga aspekter, medan en annan liten minoritet betonar etiska och moraliska dimensioner. Termer som auktoritet, licensiering och legitimation förekommer sparsamt eller inte alls. Begreppet professionalism tycks inte ha någon direkt koppling till förtroende och tillit – endast indirekt via begrepp som etik och ansvarsfullhet. Omvänt kan man dock argumentera att den starka betoningen på kunskapens betydelse för professionalism är avgörande för

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?