Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Beethoven och Albinoni i … - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Beethoven och Albinoni i nytt ljus

Artikel i övriga tidskrifter
Författare Anders Hultqvist
Publicerad i Podiet, Göteborgs Symfonikers konsertmagasin
Nummer/häfte 1
Sidor 54-55
Publiceringsår 2011
Publicerad vid Högskolan för scen och musik
Sidor 54-55
Språk sv
Ämnesord Beethoven, Albinoni, nyuppsättning, tolkning
Ämneskategorier Kommunikationsvetenskap, Musikvetenskap

Sammanfattning

Varför ser vår tolkningstradition ut som den gör inom konstmusiken? Och vem, eller vad, är det som sätter gränserna för det som anses möjligt i en musikalisk interpretation? Vad är det som gör att man till exempel inom teatern kan ha ett betydligt vidare tolkningsbegrepp än det vi har inom musiken när man tänker sig nya iscensättningar av den klassiska repertoaren? Så kallad absolut musik är också byggd kring en narrativ idé som utvecklar sig runt några centrala musikaliska idéer. Form och innehåll är givetvis nära förbundna med varandra, men det behöver inte betyda att det skulle finnas en, och bara en, lösning på hur dessa centrala musikaliska temata kan realiseras och iscensättas.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?